Met een van de meest herkenbare vredessymbolen ter wereld als uitgangspunt, onderwijst het Non-Violence Project kinderen en jongeren in meer dan 30 landen. Nu zet de organisatie een extra stap – via een samenwerking met Gallerix, waarin kunst een stem wordt voor vrede. Maria Norberg, Head of Communication & Partnership van de Non-Violence Project, vertelt meer.
Kunt u kort vertellen over de achtergrond van het Non-Violence Project en hoe de organisatie is ontstaan?
– The Non-Violence Project Foundation werd opgericht in 1993, op het moment dat de stichting de rechten kreeg op het symbool van het geknoopte pistool – gecreëerd door kunstenaar Carl Fredrik Reuterswärd na de moord op zijn vriend John Lennon in 1980. Sindsdien heeft de stichting wereldwijd kinderen, jongeren, leraren en sportcoaches geïnspireerd, betrokken en opgeleid in geweldloze conflicthantering via de programma’s Schools for Peace en Sports for Peace.
Meer dan 10 miljoen mensen hebben tot nu toe deelgenomen aan onze opleidingen, en ons doel is om tegen 2030 20 miljoen mensen te bereiken. Het symbool – vandaag een van de meest herkenbare vredessymbolen – staat onder andere voor het VN-hoofdkwartier in New York, maar ook in steden als Stockholm, Beijing, Beiroet, Kaapstad en Lausanne.
Onze werkzaamheden worden gefinancierd door donaties, partnerschappen en de verkoop van gelimiteerde replica’s van de sculptuur, vaak ontworpen door onze ambassadeurs zoals Sir Paul McCartney, Sir Ringo Starr, Muhammad Ali, Patrizia Gucci, Håkan Hellström en Meja. We zijn actief geweest in meer dan 30 landen en hebben momenteel 13 nationale kantoren die lokaal werken aan onderwijs en opinievorming.
Wat is jullie voornaamste missie vandaag, en hoe werken jullie concreet aan geweldspreventie in de samenleving?
– Onze missie is om geweld te voorkomen door kinderen, jongeren, leraren en sportcoaches te inspireren, te betrekken en op te leiden in vreedzame conflictoplossing. Onze programma’s, Schools for Peace en Sports for Peace, combineren theorie en praktijk. Deelnemers leren zelfvertrouwen te ontwikkelen, respect te tonen voor zichzelf en anderen, en conflicten zonder geweld op te lossen.
De programma’s bestaan uit 10 lessen op drie niveaus en zijn ontworpen om geïntegreerd te worden in klaslokalen of sportvelden. Vanaf het najaar van 2025 worden de programma’s ook gelanceerd in een digitale app – om gebruik nog eenvoudiger en toegankelijker te maken.
Daarnaast hebben we speciale programma’s, zoals Standing Together, dat wordt gebruikt aan de hotelschool EHL in Lausanne. Dit programma behandelt onderwerpen zoals seksuele intimidatie in de hospitality-sector en heeft al meer dan vijf jaar lang sterke resultaten opgeleverd.
Naast onze onderwijsprogramma’s werken we continu aan het verspreiden van onze boodschap via eigen kanalen, partnerschappen, campagnes en collecties – die zowel het bewustzijn vergroten als financiële ondersteuning bieden aan ons werk.
De Non-Violence-sculptuur is wereldwijd een iconisch vredessymbool geworden – wat maakt het volgens jou zo krachtig en tijdloos?
– Het beeld spreekt voor zich. Het is universeel, duidelijk en vrij van politieke of religieuze associaties – en daardoor begrijpen mensen over de hele wereld waar het voor staat.
Toen wij de rechten overnamen van Carl Fredrik Reuterswärd wilden we het symbool meer diepgang geven, wat leidde tot de ontwikkeling van onze onderwijsprogramma’s. Ons doel is om echte verandering teweeg te brengen door de volgende generatie toe te rusten om conflicten op een vreedzame manier aan te pakken.
Wij geloven dat creativiteit in combinatie met onderwijs een krachtig middel is om gedrag te veranderen. Tegenwoordig wordt geschat dat de sculptuur in verschillende vormen tot wel 2 miljard mensen per jaar bereikt.
Zoals voormalig VN-secretaris-generaal Kofi Annan het uitdrukte:
“The sculpture Non-Violence has not only endowed the United Nations with a cherished work of art; it has enriched the consciousness of humanity with a powerful symbol that encapsulates, in a few simple curves, the greatest prayer of man; that which asks not for victory, but for peace.”
Gecreëerd door kunstenaar Carl Fredrik Reuterswärd na de moord op zijn vriend John Lennon in 1980.
Op welke doelgroepen richten jullie je primair, en hoe werken jullie met jongeren in jullie onderwijsprogramma?
– We richten ons op kinderen en jongeren tussen 7 en 19 jaar. Onze programma’s geven jongeren de tools om voor zichzelf en elkaar op te komen, conflicten te hanteren en bewuste keuzes te maken die hun toekomst versterken.
De programma’s zijn gebaseerd op de principes van sociaal en emotioneel leren (SEL) en combineren theorie, praktische oefeningen, reflectie en creativiteit. Wij raden scholen en sportverenigingen aan om alle drie niveaus van het programma uit te voeren om kinderen een langdurige en duurzame basis te geven.
Hoe meten jullie de impact van jullie werk, en is er een specifiek resultaat waar jullie bijzonder trots op zijn?
– We evalueren altijd na elk afgerond programma – zowel bij de deelnemers als bij het personeel van scholen of verenigingen. Ook de eigen vervolgmetingen van scholen helpen ons om de langetermijneffecten in kaart te brengen.
Een concreet voorbeeld is de Fittjaskolan buiten Stockholm, waar het aantal geweldsincidenten werd gehalveerd nadat klassen in de bovenbouw alle drie niveaus van Schools for Peace hadden doorlopen. In Oeganda hebben onze programma’s duidelijke resultaten laten zien: verhoogd zelfvertrouwen onder leerlingen, versterkte positie van meisjes, verbeterde gendergelijkheid en minder conflicten binnen en buiten de school.
Vertel hoe de samenwerking met Gallerix tot stand kwam – waarom voelde het als de juiste match voor Non-Violence Project?
– Het geknoopte pistool is een symbool dat veel mensen diep raakt – zo ook Gallerix, al vóórdat onze samenwerking begon. Toen we in contact kwamen, ontstond een gedeelde wens om een collectie te creëren die het mogelijk maakt om het symbool in huis te halen.
Carl Fredrik Reuterswärd zei ooit dat zijn droom was dat het beeld in elk huis zou staan – als herinnering aan het belang van geweldloosheid en vrede. Dankzij onze samenwerking met Gallerix kunnen we delen van die visie waarmaken.
Wat betekent het voor jullie om jullie boodschap te zien verspreiden via kunst en interieur in mensen hun huizen?
– In een wereld waar geweld en conflicten helaas toenemen, zien wij een groeiende behoefte bij mensen om duidelijk te kiezen voor vrede en geweldloosheid. Via Gallerix kunnen meer mensen dat doen – met ’s werelds bekendste symbool voor geweldloosheid als onderdeel van hun dagelijks leven.
We zijn diep dankbaar dat Gallerix zijn klanten de kans geeft hun betrokkenheid bij een vreedzamere toekomst te tonen – en daarmee ook ons educatieve werk ondersteunt.
Hoe hopen jullie dat de collectie met Gallerix bijdraagt aan het gesprek over vrede en geweldloosheid?
– We hopen dat de collectie gesprekken op gang brengt – thuis, op de werkplek en in de samenleving – over het belang van vreedzame conflicthantering.
Onze hoop is dat meer mensen ons werk ontdekken, deelnemen aan onze educatieve programma’s en zich geïnspireerd voelen om bij te dragen aan een vreedzamere wereld – voor kinderen, jongeren en toekomstige generaties.
Welke rol spelen samenwerkingen met bedrijven in jullie langetermijnwerk, en wat zoeken jullie in een samenwerkingspartner?
– Bedrijfssamenwerkingen zijn essentieel om ons bereik te vergroten, zowel qua zichtbaarheid als financiële ondersteuning. Door campagnes, collecties en gezamenlijke communicatie kunnen we meer kinderen en jongeren opleiden. We zoeken partners die onze visie delen en echt betrokken zijn bij het realiseren van positieve maatschappelijke verandering – samen met ons.
Als je jullie boodschap in één zin mocht samenvatten – wat hoop je dat mensen meenemen uit deze samenwerking?
– We inspireren, betrekken en onderwijzen kinderen en jongeren in hoe ze conflicten vreedzaam kunnen hanteren – om zo de volgende generatie te versterken in het maken van wijze keuzes, het tonen van respect en het bijdragen aan een veiligere en meer vreedzame wereld.