Hoe raakte je geïnteresseerd in kunst en illustratie?
– Ik ben opgegroeid in het kleine stadje Uddevalla, aan de westkust. Toek ik klein was had ik een schooldagboek waarin ik schreef dat ik dierenverzorger of kunstenaar wilde worden. Maar ik was allergisch voor harige dieren en moest ik dus de eerste keuze volledig wissen.
Hand kunst, schilderen en naaien zijn altijd al een van mijn interesses geweest, maar vroeger was het gewoon een hobby. Misschien omdat mij vaak werd verteld dat kunstenaar zijn geen echt beroep was, maar ik heb mezelf nooit toegestaan om groots te dromen.
Ik heb eerder in de zorg, de verkoop en restaurants gewerkt.
Het geld dat ik spaarde, gaf ik uit aan reizen. Ik reisde zoveel mogelijk! Maar ik was gewoon opzoek naar iets wat mijn passie kon zijn, ik had het gevoel alsof ik nog niet goed wist dit voor mij was. Pas toen ik naar Göteborg verhuisde, begonnen de puzzelstukjes op hun plaats te vallen. Op dat moment besloot ik een jaar vrij te nemen, om te doen wat ik maar wilde, ook al zou dit nergens toe leiden. Zo ben ik dus gaan studeren aan de KV Kunstacademie, en er ging een heelwereld voor me open!
Ik had het gevoel dat ik dit iedere dag wilde doen! Later heb ik me aangemeld bij de kunstacademie van Göteborg, waar ik grafische vormgeving heb gestudeerd. We leerden onder andere verschillende technieken om illustraties af te drukken. Ik heb mijn thesis op Instagram gepubliceerd en het verspreidde zich als een lopend vuurtje.
Winkels begonnen te bellen en vroegen om mijn ontwerpen te kopen. Opeens deed ik waar ik als kind van had gedroomd. Ik begon mijn eigen bedrijf en verkocht mijn illustraties als posters. Zo cool! Sindsdien is het niet meer gestopt.
Door de jaren heen heb ik exposities op beurzen gedaan en andere soorten creatieve projecten voltooid. Alles van muurschilderingen tot advertenties, kleding, porselein en behang.
Hoe zou je je stijl en artistieke expressie omschrijven?
– Gedetailleerd, een beetje mystiek, komisch en fantasierijk. Ik ben heel gedetailleerd in mijn werk, dat zei mijn oude tekenleraar altijd. Ik kan uren zitten met slechts minuscule details en een potlood van o,2mm. Ik heb zelden het gevoel dat ik blaar ben en kan weken, zelfs maanden met een illustratie werken. Wat natuurlijk zowel goed als slecht is.
Soms zou ik willen dat ik blij kon zijn met eenvoudige lijnen, of gewoon iets abstracts zou schilderen. Maar ik denk niet dat dat iets voor mij is aan het eind van de dag. Mezelf onderdompelen in één foto is iets waar ik van hou, het is een soort meditatie voor mij.
Wat inspireert je als je kunst maakt?
– Ik vind het heerlijk om in de natuur te zijn en haal er veel inspiratie uit. Al Sinds mijn jeugd heb ik een grote verbeelding en het vermogen om vormen en wezens in alles om me heen te zien.
Door de scheuren in een grote rots lijkt het bijvoorbeeld op een bergtrol, de bladeren aan een tak hebben de vorm van een vogel, enzovoort. Dit is iets dat ik in mijn kunst bij me draag. Om met mijn verbeelding te spelen en verschillende motieven te combineren om nieuwe fantastische wezens te creëren.
Mensen en persoonlijkheden zijn ook erg spannend. Zo ontstond mijn eerste serie Animal Instinct Waarin ik persoonlijkheden van mens en dier met elkaar combineerde.
Toen we Ebba kregen, zette ze onze hele wereld echt op zijn kop.
Je hebt zelf een dochter, wat heeft ouderschap betekend voor je rol als kunstenaar en voor je kunst?
– Toen we Ebba kregen, zette ze onze hele wereld echt op zijn kop. Voor haar had ik een foto waar ik zoals altijd aan zou werken, en misschien zou ik proberen om weer fulltime te gaan werken. Ik heb altijd veel gewerkt, dus het plan was om maar een half jaar met verlof te zijn.
Maar sinds de eerste dag met dit mooie kleine meisje, wilde ik niets anders doen dan bij haar thuis blijven! Uiteindelijk bleef ik anderhalf jaar met verlof, en werkte ik gewoon rustig als ik wat vrije tijd had. Ik werkte soms ’s avonds aan projecten in opdracht en ging maar ongeveer 2 dagen per maand naar mijn studio. Natuurlijk heb ik Ebba meegenomen.
Dus het maken van nieuwe poster-motieven stond op pauze gedurende die periode. Maar Ebba heeft me veel inspiratie gegeven voor andere vormen van creativiteit. Post maakte ik een muurschildering in haar kamer, ik bouwde een babygym, naaide knuffels, maakte ballonlampen en nog veel meer! Alles voor haar om echt een mooie ruimte te krijgen.
Met ouderschapsverlof zijn was in veel opzichten zo belangrijk voor mij. Vooral de mogelijkheid om zoveel tijd met mijn nieuwe gezien door te brengen. Maar het gaf me ook tijd om te voelen wat ik in de toekomst met mijn kunst wilde doen. Sinds 2013 werk ik met illustraties voor posters, wat echt leuk was! Maar de laatste tijd heb ik het gevoel dat ik mijn horizon wil verbreden en ook op andere gebieden wil werken.
Ik heb me aangemeld voor een opleiding decoratief schilderen bij Tibro Craft Academy en ik ging ervoor! Natuurlijk had ik al aan decoratief schilderen gedaan maar ik wilde er meer over leren, vooral oude technieken en handwerk. Nu heb ik er iets meer dan twee maanden gestudeerd en het plan voor de toekomst is om met grotere penselen te kunnen werken, in combinatie met posters en illustratiemotieven!
Mijn volgende collectie zal heel anders zijn dan de motieven die ik tot nu toe heb gemaakt. Nu ben ik eigenlijk bezig met nieuwe kindermotieven. Dit natuurlijk dankzij Ebba.
Ouderschap heeft mijn rol als kunstenaar echt beïnvloed. Dit heeft ertoe geleid dat ik nieuwe waarden heb opgedaan en ook een geheel nieuwe richting ben ingeslagen.
Je hebt een breed repertoire als kunstenaar en hebt illustraties en schilderijen gemaakt, van posters en serviesgoed tot Food-trucks en wall-art. Hoe was het om te schetsen voor geboorteposters te illustreren?
– Het was erg leuk! En ook super moeilijk! Het tekenen van een baby waarmee een breed publiek zich tegelijkertijd kan identificeren, is niet het gemakkelijkste. Ze moeten namelijk erg neutraal zijn. Het was ook moeilijk voor mij om te tekenen met eenvoudige zuivere, zwarte lijnen, zodat het mogelijk zou zijn om vectorafbeeldingen te maken die schaalbaar waren in druk en die zich niet “verbergen” achter dunne potloodlijnen en schaduwen. De lijnen worden zo direct en onthullend.
Maar het was echt leuk en technisch leerzaam en ik denk dat we uiteindelijk een heel schattige kleine baby hebben gekregen.
Wat is het droomproject voor jou als kunstenaar?
– Waar begin je? Ik wil zoveel doen! Iets dat al lang sluimert, is het ontwerpen van een eigen kinderboek. Zowel het schrijven als illustreren. Het staat op mijn to-do-lijstje. Dan zou ik graag met scenografie werken. Om landschappen en omgevingen te creëren in het theater of in televisie en film.
Ik haal momenteel veel inspiratie uit mijn stage en zou daarom graag meer met decoratief schilderen willen werken. Schilderen in trappenhuizen, restaureren van oude kerken en oude huizen. Dit soort dingen. Het zou ook leuk zijn om decoratieve schilderijen in mijn eigen schilderijen te wikkelen, ze te laten zien en ze minder traditioneel te maken zonder oude motieven te ‘draaien’ in een iets eigenzinniger en gekker, maar in dezelfde techniek.
Ja je merkt het wel. Er zijn veel geweldige projecten die ik wil aanpakken!